Tarbiah Sentap: May 2015

Thursday, 21 May 2015

Ukhwah TULEN vs Ukhwah PALSU?



Ukhwah itu indah, manis, nikmat, dan cantik. Siapa yang merasai nikmat ukhwah, dia akan bahagia, aman, tenang, terhibur, gembira, riang dan harmoni. Hidupnya senantiasa rasa terisi, terasa di ambil berat, bila lemah akan kembali kuat, bila sedih, akan kembali gembira. Kerana adanya sahabat yang mengambil berat, membimbing, menasihati, memberi semangat, mendoakan, mendorong, dan banyak lagi. Itulah ukhwah.

Tapi, hari ni, ramai orang tak rasai nikmat ukhwah. Lebih malang, ramai yang merasakan bahawa mereka merasai nikmat ukhwah, ramai yang mengaku berukhwah, tapi hakikatnya, mereka tak berukhwah, ukhwah mereka palsu. Ya, palsu!

Akhirnya, ukhwah yang sepatutnya di dasari iman dan taqwa, tercemar dengan dosa noda dan calit-calit kotor maksiat yang busuk dan pahit.

Atas dasar itu, mari kita sama-sama fahami, apakah itu UKHWAH yang sebenar, apakah UKHWAH yang ALLAH REDHA, agar kita boleh muhabasah, sejauh mana ukhwah kita benar-benar tulen, atau rupa-rupanya, ianya hanyalah palsu.

ADAKAH RAPAT ITU TANDA UKHWAH?

Bila sebut ukhwah, saya nak sebut satu teori. Korang kena faham teori ni betul-betul, sebab lepas ni, segala apa yang saya nak sebut, aka nada kaitan dengan teori ni. Fahami betul-betul:

“Rapat tak semestinya berukhwah, tak rapat tak semestinya berukhwah. Boleh jadi, rapat tu tak berukhwah, dan boleh jadi tak rapat tu berukhwah…”

Faham? Sorry, ayat berbelit. Saya memang suka buat ayat bajet smart. Argh, dah start merapu. Takpe, saya akan explain tentang teori saya ni. Jap, saya nak korang baca balik teori ni:

“Rapat tak semestinya berukhwah, tak rapat tak semestinya berukhwah. Boleh jadi, rapat tu tak berukhwah, dan boleh jadi tak rapat tu berukhwah…”

Berdasarkan teori saya ni, saya nak nyatakan, bahawa, BUKTI UKHWAH bukanlah RAPAT. Neraca UKHWAH bukanlah RAPAT atau TAK RAPAT. Saya akan explain satu-satu dalam bentuk point supaya korang boleh faham satu persatu dengan jelas, tenang, dan tanpa otak serabut.

1) Rapat tak semestinya berukhwah

Bayangkan situasi ni:

“Hey Siti Samarinda, awak free petang ni? Hehe…”

“Kenapa Nurul Syamsul Bt Mustafa Bariah?”

“Takdelah, kita nak ajak awak datang bilik kita, kita ada download drama korea baru semalam guna torrent. Hehe.. Jomla tengok sama-sama, awak pun macam stress je, jomla tengok sama-sama, hiburkan diri. Huhu..sekali sekala..”


“Yeke? Baiknya awak!! Jom! Awak memang baik. Ukhwah Fillah!!!”

Cerita tamat. Saya terpaksa tamatkan cerita ni sebab stress nak tulis. Ada ke patut dia kata tengok drama korea sama-sama tu ukhwah fillah? Walaupun mereka rapat, tengok drama sama-sama, nangis sama-sama, tapi adakah itu ukhwah? Adakah Allah redha dengan persahabatan itu??”

Ataupun, kes lain:

“weyh, Hamid, kalau betul kau sahabat aku, kau tolonglah tanyakan Maimunah dia suka aku ke tak.. Aku malu doh…”

“Haha.. Kau ni, badan je tough 37892 pack, tapi dalam hati ada taman. Pergi la cakap sendiri, baru sado beb…”

“Ish kau ni. Kita kan dah lama kawan, sekali sekala tolong la aku. Aku memang pemalu dari darjah 2 lagi. Walaupun umur aku sekarang 21, aku masih lagi pemalu…”

“Macam-macam kau ni, takpe, sebagai bukti ukhwah kita berdua, aku akan tolong matchkan kau dengan Maimunah. Hehe..”

“Terima kasih Hamid! Kau memang best friend aku! Ukhwah fillah!!”

Argh!! Saya terpaksa stop jugak cerita ni! Adakah itu ukhwah?! Tolong-menolong buat dosa? Walaupun mereka rapat, siap match-match kan couple bagai, adakah Allah redha dengan persahabatan yang sebegitu??

Jap, last-last. Ni situasi yang paling banyak berlaku. Stress gak kadang-kadang. Cuba bayangkan situasi geli di bawah(Sediakan bakul untuk muntah. Sebarang penyakit yang berlaku bila korang bayangkan situasi ni, jangan salahkan diriku ini):

“Kring…kring…” Telefon Kamariah Bastisia Puteri Mawar Bt Jep bordering pada pukul 3 pagi. Entah siapa yang telefon dia pagi-pagi ni.

“Erk…. Siapa pulak call ni??” Kamariah Bastisia Puteri Mawar Bt Jep merungut seorang diri sambil menggeliat.

“Hello, siapa ni??”

“Kamariah, ni Ayob. Hehe…”

“Ayob. Allah.. Nape awak call saya pagi-pagi ni? Hehe.. buat cuak je. Ingat ada emergency kea pa. Huhu.. Nape awak call kita?” Kamariah Bastisia Puteri Mawar Bt Jep menjawab panggilan “kawan” sekelasnya, Ayob.

“Kita call awak sebab nak kejut awak Qiamullail. Awak tahajud la. Hehe…” Ayob menjawab dengan anda yang cukup lembut. Konon dakwah, padahal dia suka Kamariah.

“Terima kasih Ayob sebab kejut tahajud! Uhibbuka fillah Abadan abada birahmatikaya ar hamar rahimin, ya hananaaa….”

“Ukhwah fillah, doakan kita ye Kamariah. Salam…”

ARGH! Pernahkah anda menghadapi situasi macam ni? Ada orang berlainan jantina tak pasal-pasal kejut korang qiam, ajak korang puasa, konon bimbing bagai, ukhwah fillah katanya, pernah tak? Adakah itu ukhwah??? Adakah Allah redha ukhwah sebegitu? Ukhwah yang di cemari nafsu ikhtilat? Walaupun mereka rapat, adakah mereka berukhwah??

JAWAPANNYA: TIDAK!

Walaupun mereka rapat, itu bukan ukhwah. Ingat point pertama saya:

“Rapat tak semestinya berukhwah”.

2) Boleh jadi tak rapat tu berukhwah.

Contohnya mudah je. Contohnya kita dengan orang palestin. Adakah kita rapat dengan mereka? Muka pun tak pernah jumpa. Tapi, adakah kita berukhwah dengan mereka? Ya! Walaupun kita tak rapat, tapi kalau kita derma untuk mereka, hakikatnya kita berukhwah dengan mereka. Nak kata, ukhwah tak semestinya kena rapat.

So, dari contoh-contoh ni, saya harap korang faham teori saya iaitu:

“Rapat tak semestinya berukhwah, tak rapat tak semestinya berukhwah. Boleh jadi, rapat tu tak berukhwah, dan boleh jadi tak rapat tu berukhwah…”

So, ukhwah tu apa sebenarnya?

MAKNA UKHWAH DI SISI ISLAM

Ukhwah itu, dasarnya iman, islam, aqidah dan taqwa.

Bukti ukhwah ialah:

1) Hasil dari ukhwah itu, iman bertambah.
2) Hasil dari ukhwah, islam bangkit.
3) Hasil dari ukhwah, taqwa meningkat.

So, biar saya quote apa yang Allah bagitahu dalam quran tentang ukhwah ni, hadis nabi dan kata-kata ulama’, dan saya akan explain apa itu ukhwah yang sebenar.

PERTAMA:

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma`ruf, mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka ta`at kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(At Taubah 71)

Melalui ayat ni, kita boleh tengok, Allah letakkan UKHWAH ialah:

1) Mengajak pada kebaikan
2) Mencegah pada kemungkaran
3) Taat Allah dan Rasul

Bermakna, kalau betul kita berukhwah dengan kawan kita, kita perlu ajak dia buat baik, tegur dia kalau dia buat jahat. Agar sama-sama dapat taat Allah dan rasul. Kalau buat dosa sama-sama, langgar perintah Allah sama-sama, itu bukan ukhwah.

Tengok korea sama-sama dalam bilik, sembang pasal crush sama-sama dalam kelas, pergi wayang layan movie ada aurat sama-sama, ikhtilat bagai, itu semua bukan ukhwah walaupun rapat, sebab itu namanya buat dosa sama-sama.

Clear?

KEDUA:

“Sesungguhnya seorang mukmin dengan mukmin yang lain itu bagaikan dua buah tapak tangan manusia. Tapak tangan yang satu membasuh tapak tangan yang lain. Terkadang kotoran itu tidaklah hilang kecuali dengan gosokan yang cukup keras akan tetapi dengan hal tersebut tangan bisa bersih dan segar…”
(Ibn Taimiah-Majmuat Fatawa)

Bermakna, kalau betul kawan, kalau betul sahabat, kalau betul BFF, kalau betul ukhwah, kita kena sentiasa tegur dan baiki kesilapan kawan kita. Walaupun kadang-kadang kena guna kata-kata yang agak serius dan kasar sampai dia terasa dan berterus-terang, tapi, kadang, dengan sentapan dan terus-terang itu akan menyedarkan hati.

KETIGA:

“Perumpamaan untuk saling mencintai, mengasihi dan menolong  di antara orang-orang beriman adalah bagaikan satu badan. Jika ada anggota badan yang sakit, maka yang lain juga turut merasakan sakit denang demam dan tidak bisa tidur di malam hari..”
 (HR Bukhari Muslim).

Kalau betul ukhwah, bila kawan kita dalam kesusahan, kita bantu, bukan buat tak tahu je. At least, kalau kita tak dapat bantu, kita tolong dia untuk dapatkan bantuan dari orang lain. Tapi ramai jenis kawan, just rapat dengan kita kepentingan peribadi dia. Bila kita susah, terus tinggalkan. Ataupun, gaduh or salah faham sikit, terus bermusuhan dengan kita dan memburukkan kita dekat orang ramai. Pergh.. Nampak sangat tak ikhlas nak bersahabat.

CARA NAK PILIH KAWAN

Selepas korang dah baca dan faham apa itu ukhwah dan apakah bukti ukhwah, sekarang, saya nak bagitahu satu benda yang sangat penting gila bapak, iaitu proses MEMILIH KAWAN!

1) Jangan pilih kawan yang banyak ajak kita buat jahat.
2) Jangan pilih kawan yang support kita bila kita buat jahat.
3) Jangan pilih kawan yang selalu kutuk, perli, menganjing, atau perlekehkan kita bila kita nak berubah atau buat kebaikan.
4) Jangan pilih kawan yang tak tegur kita bila kita buat jahat.
5) Jangan pilih kawan yang buruk akhlaknya, mencarut sana sini, mengumpat sana-sini.
6) Jangan pilih kawan yang suka buat maksiat.

Habis tu, nak pilih kawan yang macamana?

Bak kata Imam al-Ghazali, ada dua belas jenis orang yang kita perlu berkawan dan berukhwah dengannya:

1. Jika kau berbuat baik kepadanya, maka dia juga akan melindungimu.
2. Jika kau merapatkan ikatan persahabatan dengannya, maka dia akan membalas balik persahabatanmu itu.
3. Jika kau memerlukan pertolongan darinya, maka dia akan berupaya membantu sesuai dengan kemampuannya.
4. Jika kau menawarkan untuk berbuat baik kepadanya, maka dia akan menyambut dengan baik.
5. Jika dia memperoleh suatu kebaikan atau bantuan darimu, maka dia akan menghargai kebaikan itu.
6. Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik dari dirimu, maka dia akan sedaya upaya menutupinya.
7. Jika engkau meminta sesuatu bantuan darinya, maka dia akan berusaha bersungguh-sungguh untuk bantu.
8. Jika kau berdiam diri (karena malu untuk meminta), maka dia akan menanyakan kesulitan yang kau hadapi.
9. Jika bencana datang menimpa dirimu, maka dia akan berbuat sesuatu untuk meringankan kesusahanmu itu.
10. Jika kau berkata benar kepadanya, nescaya ia akan membenarkanmu.
11. Jika kau merencanakan sesuatu kebaikan, maka dengan senang hati ia akan membantu rencana itu.
12. Jika kamu berdua sedang berbeza pendapat atau selisih faham, nescaya dia akan mengalah untuk menjaga persahabatan.

Dan banyak lagi.

Serius, bab cari kawan ni, kena serius dan hati-hati. Salah pilih kawan, boleh hancur beb. Saya dah jumpa ramai orang yang dulu baik, tapi salah pilih kawan punya pasal, mula la terjebak couple khtilat, rokok bagai. Ada jugak saya jumpa orang yang jahat, tapi dia mula berkawan dengan orang baik, dia berubah, dan akhirnya sekarang jadi baik gila bapak. 1000 kali ganda lagi baik dari saya yang jahat ni.

Sebab tu nabi banyak kali pesan supaya pilih kawan yang baik-baik dan jauhi kawan-kawan yang jahat ni.

PESANAN ALLAH, RASUL DAN ULAMA TENTANG ISU MEMILIH KAWAN

Jom, kita tengok satu-satu, supaya kita akan asa semangat lagi untuk memilih kawan yang baik, supaya kita dapat rasa nikmat ukhwah yang sebenar.

1) Imam syafie berkata:

“Jika engkau mempunyai teman yang selalu membantumu dalam rangka ketaatan kepada Allah, maka peganglah dia erat-erat, jangan pernah kau lepaskannya. Kerana mencari teman yang baik itu susah, tetapi melepaskannya sangat mudah sekali…”

So, kalau korang jumpa orang yang baik, berkawanlah dengan dia, peganglah dia erat-erat, rapatlah dengan dia, banyak bersama dia!

2) Luqman Alhakim berkata pada anaknya:

“Wahai anakku, setelah kau mendapatkan keimanan pada Allah, maka carilah teman yang baik dan tulus. Perumpamaan bagi teman yang baik seperti “pohon”, jika kau duduk di bawahnya dia dapat menaungimu, jika kau mengambil buahnya, dapat kau makan. Jika ia tak bermanfaat untukmu, ia juga tak akan membahayakanmu…”

Lihat. Bila kita berukhwah dan bersahabat dengan orang yang baik ni, kita akan sentiasa dapat kebaikan darinya. Dan, kalau dia tak dapat beri kita kebaikan pun, dia still tak memberi kita keburukan dan bahaya.

3) Pernah Rasulullah s.a.w. ditanya oleh para sahabat:

"Apakah ciri-ciri seorang manusia yang boleh dijadikan sebagai teman yang baik?”

 Baginda s.a.w. menjawab:

"Dia adalah teman yang bersama-sama membantu kita ketika mana kita mengingati Allah s.w.t. dan dia jugalah yang memberi peringatan kepada kita ketika mana kita alpa dan lalai dalam mengingati-Nya".

Sahabat bertanya lagi,

"Apakah pula ciri-ciri sahabat yang tidak baik?"

Baginda s.a.w. membalas:

"Dia adalah teman yang bukan sahaja tidak membantu kita semasa kita mengingati Allah s.w.t. malahan dia juga tidak menegur semasa kita alpa dalam dosa dan maksiat."

4) Allah berfirman:

"Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredhaan Allah semata-mata dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia..”
(Alkahfi ayat 27)

5) Nabi bersabda:

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah..”
(HR Hakim)

***



KESIMPULAN

Alhamdulillah. Korang semua dah nampakkan, apakah itu erti ukhwah, dan macamana bentuk ukhwah yang sebenar? Sebagai kesimpulan, saya nak kita semua muhasabah semula. Adakah ukhwah yang kita laungkan selama ni tulen ataupun palsu? Adakah kita selama ni menjadi sahabat yang baik atau sahabat yang buruk kepada kawan kita? Adakah selama ni kita pernah tegur kawan baik kita, atau membiarkan dia hanyut dengan dosa noda?

Kalau betul sayang, tegurlah. Kalau betul ukhwah, bimbinglah. Kalau betul. KALAU BETUL!

Sahabat nabi, mereka betul-betul jujur dengan ukhwah mereka. Kaum ansor sanggup berikan tempat tinggal, harta, bahkan ada yang ceraikan isterinya semata-mata nak bantu kaum muhajirin yang baru berhijrah ke madinah.

Sahabat nabi, kalau ada di kalangan mereka tak datang subuh berjemaah di masjid, mereka akan ziarah sahabat tersebut untuk bertanya masalah yang di hadapinya.

Sahabat nabi, ketika peperangan, haus dan hampir matai, masih boleh utamakan sahabatnya yang turut haus dan hampir mati. Sehingga mereka semua mati syahid kehausan. Boleh rujuk kisah Ikrimah b Abu Jahal yang pasti membuatkan korang semua menangis.

Kerana apa sahabat boleh jadi hebat?

Kerana, ukhwah mereka hebat.

Bila ukhwah kita ikhlas, walau berbeza persatuan, berbeza parti, berbeza jemaah, kita masih mampu tersenyum gembira, tersenyum ikhlas tika berjumpa, rasa kehangatan ukhwah tika bersama, saling bantu membantu ke arah kebaikan walau berbeza parti, jemaah or persatuan.

Saya ulang:

"Bila ukhwah kita ikhlas, walau berbeza persatuan, berbeza parti, berbeza jemaah, kita masih mampu tersenyum gembira, tersenyum ikhlas tika berjumpa, rasa kehangatan ukhwah tika bersama, saling bantu membantu ke arah kebaikan walau berbeza parti, jemaah or persatuan..."

Kerana…

Kerana, tanda iman ialah cinta kerana Allah.

Hanya orang yang beriman sahaja akan merasai nikmat ukhwah. Hanya orang yang beriman sahaja.

Saya ada ramai kawan yang ikut dakwah tarbiah, yang saya pernah duduk sebilik dengannya, saya tak pernah nampak dia tengok movie, dengar lagu pelik-pelik, main game dan sebagainya. Dia balik rumah, baca buku, baca quran, masak, kemudian time azan pergi masjid, balik rumah baca ma’thurat, kemudian kadang-kadang kelaur untuk usrah, daurah, katibah dan sebagainya, dan jumpa orang yang dia sedang dakwah, ziarah rumah kawan dan sebagainya.

 Malam hari, saya dengar dia menangis ketika bertahajud, berdoa memohon hidayah untuk umat.
Saya pernah tidur, tiba-tiba saya terbangun pukul 3 pagi, saya tengok sebelah, kawan saya tengah berdoa menangis-nangis. Saya dengar apa yang dia doa. Saya pun turut menangis. Dia doa:

“Ya Allah, hari ni, umat makin jauh dari agamamu ya Allah. Kau berilah hidayahMu ya Allah, kurniakan hidayah untuk umat ya Allah, kurniakan hidayah untuk umat seluruh alam ya Allah!!”

Saya ada kawan yang sanggup bila saya down dan lemah semangat dalam dakwah, dia belanja saya makan, dan dia beri saya nasihat dengan cukup lembut sehingga saya menangis. Dia mengambil berat tentang saya, dia tak nak saya tinggalkan dakwah, dia beri saya semangat, dia pandu saya, dia bimbing dan pimpin tangan saya tiap kali saya nak terjatuh.

Saya sangat bersyukur.

Saya dah dapat kawan yang baik, saya dah merasai nikmat ukhwah sesama jantina sehingga saya takde masa nak ikhtilat dan couple. Saya dah rasa betapa manisnya persahabat kerana Allah.

Saya yakin, korangpun pernah merasainya. Yang belum pernah merasainya, berdoalah pada Allah, dan teruslah mencari….

Wallahua’lam.

-Adnin Roslan-