Tarbiah Sentap: Tawadhuk vs Sombong?

Saturday, 15 June 2013

Tawadhuk vs Sombong?



Ana akan hurai bab ni berdasarkan contoh-contoh yang real,yang sering berlaku di kalangan kita.Ada orang yang salah faham erti tawadhuk,dan ada juga yang salah faham apa itu sombong.Di sebabkan tu,orang tawadhuk di anggap sombong,orang sombong di anggap tawadhuk.Pergh,serius comel…

Ana juga akan beri contoh-contoh dengan contoh-contoh yang agak selalu terjadi di kalangan orang yang ikut tarbiah,ketika berhadapan dengan orang biasa.Atau orang biasa ketika berhadapan dengan orang yang ikut tarbiah.Kerana salah faham ni berlaku bila kedua-dua “Watak” ini bertemu.So,dengan harapan situasi-situasi begini(yang akan ana cerita lepas ni) tidak berulang lagi,dan berkurang,maka entri ini di tulis.

Macam biasa,kita santai. Just nak bagi nampak tersusun,macam entri sebelum ni,ana akan bahagikan kepada beberapa bahagian,atau tajuk besar,supaya point yang ana nak sampaikan JELAS, insyallah:

1)Tawadhuk vs Sombong
2)Situasi dan solusi
3)Antara yang menegur dan yang di tegur
4)Hati

TAWADHUK VS SOMBONG

Secara mudah,tawadhuk maksudnya rendah diri.Sombong maksudnya bangga diri.Kalau nak check sama ada kita ni tawadhuk atau sombong,mudah je.Kalau kita rasa kita lagi baik dari orang lain,maknanya kita sombong.Kalau kita rasa orang lain lagi baik dari kita,maknanya kita tawadhuk.

Tapi,bukanlah itu yang ana nak cakap.Ana nak korang pandang “tawadhuk vs sombong” ni dalam suasana tarbawi,yang sering berlaku.Ok,jom kita masuk kepada situasi-situasi yang sering berlaku.

SITUASI DAN SOLUSI

Situasi yang ana nak cerita kat sini biasa terjadi kepada seseorang yang ingin menegur kawannya ketika ternampak kawannya buat sesuatu yang layak di tegur.Tapi,masalahnya,bila kita tegur kawan kita tu,kebanyakannya akan menganggap kita sombong.Hanya kerana kita TEGUR dia.

Biasanya,bia kita tegur kawan kita,dan andai mereka tak dapat terima teguran,ada yang cakap macam ni:

“Alamak..ada orang cakap tak serupa bikin.Nak tegur orang,tengok diri dulu.Ingat kau baik sangat?nak tegur-tegur orang…”

“Jangan tahu nilai orang lain je,diri sendiri tu cuba la nilai….”

“Sombong gila.Cakap tu macam anta sorang je baik…”

Dan macam-macam lagi.Soalan ana:"Adakah orang yang menegur orang lain tu menandakan orang yang menegur itu sombong?Dan adakah kalau kita tak menegur orang lain,bererti kita tawadhuk?”

Inilah yang menjadi masalah.Ramai orang sekarang,sanggup tidak menegur kawan-kawannya yang lain hanya kerana mereka rasa,itulah tawadhuk.Mereka rasa,kalau tegur orang lain tu bermakna sombong.Jujur ana cakap,pemikiran macam tu sangatlah “comel”.

Habis tu,nabi,sahabat,tabi’in,dan semua pendakwah adalah sombong,hanya kerana mereka buat dakwah dan menegur kesalahan umat?Dan adakah ahli zuhud,yang beribadah dan tak buat dakwah di kira tawadhuk,kerana mereka tidak menegur orang lain dan hanya memikirkan diri mereka sahaja?

Wow.Di sebabkan salah faham ini,ramai di kalangan kita tak nak buat dakwah,tak mahu menegur orang yang buat silap.Suka ana fahamkan,TAWADHUK tak menghalang kita untuk menegur orang.Tetapi,tawadhuklah yang mendorong kita untuk menegur orang!

Ana ulang:
“TAWADHUK tak menghalang kita untuk menegur orang.Tetapi,tawadhuklah yang mendorong kita untuk menegur orang..”

Kalau betul kita tawadhuk,bila kita Nampak kawan kita buat salah,kita kena tegur.Takkanlah kita nak biarkan kawan kita terus lalai dengan movie,game dan lain-lain? Takkan kita nak biar kawan-kawan kita terus terperangkap dengan ikhtilat dan lain-lain? Kalau betul kita sayang dan inginkan kebaikan untuk kawan kita,dan inginkan yang terbaik untuk kawan kita,maka mengapa kita rasa cuak dan segan silu nak menegur kawan kita?

Hakikatnya,orang yang tak buat dakwahlah orang yang sombong! Hanya baik sorang-sorang,nikmati nikmat iman sorang-sorang,beribadah sorang-sorang,tinggalkan maksiat sorang-sorang.Kedekut dan sombong! Di sudut yang lain pula,hakikatnya,orang yang tak dapat menerima teguranlah orang yang sombong.Hakikatnya,orang yang mengatakan orang lain sombonglah orang yang sombong! Bila di tegur,dalam keadaan mereka salah,mereka tak mengaku salah akibat sombong dan ego,lantas mencipta pelbagai alasan untuk membenarkan kesalahan mereka.Apakah ini?

Perkara macam ni selalu terjadi.Pernah juga terjadi pada diri ana.Apabila ana tegur certain orang,ana di cop sebagai “poyo”,sombong,bajet baik,suka cari keburukan orang,ego dan lain-lain.Kadang-kadang rasa serba salah,nak tegur ke tak nak.Kalau nak mengalah,nanti orang tu still buat salah.Kalau kita nak menang,kita di anggap ego.Last-last,tak tahu nak buat macamana.

Dan tak nafikan, kadnag-kadang bila ada orang tegur ana bila ana buat salah, ana pun selalu tak nak kalah dan ego, dan tak mengaku salah.Ye lah, manusia.Moga Allah bebaskan kita dari sifat ini.Amin!

Huh.

ANTARA YANG MENEGUR DAN YANG DI TEGUR

Kadang-kadang,bila situasi di atas terjadi,biasanya akan terjadi “gap” antara si penegur dan yang di tegur.Kerana masing-masing rasa diri betul,masing-masing tak nak kalah.Maka,suka ana untuk jelaskan beberapa perkara.

Certain benda,bila situasi di atas berlaku,sometime salah si penegur,dan sometime salah orang yang di tegur.Kedua-dua watak ni perlu terima hakikat.Cuma,kadang-kadang,kedua-dua watak ni selalu menggunakan ayat quran ataupun kata-kata yang tak layak untuk mereka gunakan.

Contohnya:

****
1)Dalam quran ada ayat:”Janganlah kamu meminta-minta…”

Ayat ni di turunkan untuk orang miskin.Dan ayat ni tak boleh di gunakan oleh orang kaya untuk mempertahankan ketamakan mereka.contohnya,bila ada orang miskin mintak sedekah kat orang kaya,tiba-tiba orang kaya tu jawab:

”Kan Allah kata,jangan meminta-minta.kenapa kamu still meminta-minta sedeqah kat orang?!”

Sungguh licik orang kaya tu.Gunakan ayat quran untuk tujuan peribadi.Sepatutnya,ayat tu perlu di hayati oleh orang miskin tu,dan di gunakan ayat tu untuk mentaujih dirinya yang suka meminta-minta.Ayat tu bukan untuk orang kaya menempelak orang miskin yang suka meminta-minta.

Masalahnya,bila si miskin tak amalkan ayat tu,dan si kaya menggunakan ayat tu bukan pada tempatnya,maka kucar-kacir berlaku..

2)Dalam quran juga ada ayat quran yang menyebut:”Berilah kamu kepada orang yang meminta dan orang yang tak meminta-minta…”

Ayat ni adalah untuk kegunaan orang kaya.Tetapi,ada orang miskin gunakan ayat ni untuk kepentingan peribadinya.Contohnya,bila orang miskin minta sedekah,dan orang kaya taknak bagi,lantas orang miskin tu cakap:

”Kenapa kau tak bagi aku duit?Kan Allah kata,berilah kamu kepada yang meminta dan yang tak meminta-minta…”

Sungguh comel orang miskin tu.Gunakan ayat untuk tujuan peribadi.Sepatutnya ayat tu perlu di hayati oleh orang kaya untuk mentaujih dirinya yang kedekut itu.Ayat tu bukan untuk orang miskin menempelak si kaya yang tak bagi sedeqah padanya…

Cuba bayangkan,andai orang miskin mengamalkan ayat:”Janganlah kamu meminta-minta”,dan orang kaya pula mengamalkan ayat:”Berilah kamu kepada yang meminta dan yang tak meminta-minta..”.Akan berlaku keharmonian,yang mana orang miskin,walaupun tak meminta,orang kaya tetap memberi mereka duit,akan berlaku tolong menolong dan sebagainya…

****
Apa yang ana nak kaitkan melalui contoh di atas ialah,bila berlakunya adegan “Si penegur menegur si penerima teguran”,maka masing-masing perlu merenung beberapa ayat yang Allah tujukan kepada mereka.Dan jangan menggunakan ayat yang salah untuk menempelak orang lain.

Contohnya:

****

1)Allah ada sebut:”serulah kamu ke jalan Allah dengan HIKMAH dan peringatan yang baik..”

Ayat ni Allah turunkan untuk si penegur.Supaya si penegur berhati-hati dalam menegur.Tetapi,biasanya orang yang di tegur menggunakan ayat ini untuk kepentingan peribadinya.Contohnya,apabila dia di tegur,dia akan jawab:

”Kau tegur hikmahla sikit.Tak reti tegur baik-baik ke ha??!”

Allah juga ada sebut:”Celakah,mereka yang bercakap tapi tak buat..”

Ayat ni pun khas untuk si penegur.Tapi,orang yang menerima teguran guna ayat ni untuk kepentingan diri.Contohnya,apabila dia di tegur,dia balas:

”Kau kalau nak tegur aku,tengok diri kau dulu beb.Cakap tak serupa bikin,tapi nak tegur orang.Balik la brader….!”

Huh.

2)Ada ayat quran,Allah sebut:”Allah tak suka orang-orang yang sombong..”

Ayat ni bukan untuk menempelak orang lain.Contohnya,bila ada orang tak terima teguran kita,kita tak boleh balas:

”Sombongla kau ni!Aku dah tegur,tapi tak nak terima teguran…Allah tak suka orang sombong bro…”

Sepatutnya,ayat ni di hayati oleh orang yang di tegur.Supaya bila ada orang tegur dia dan jeals dia salah,maka dia perlu terima teguran dan tak sombong.

****

Tapi hari ni,bila ada orang tegur kita,kita jawab:”Tegur hikmah sikit la!Cakap serupa bikinla!”.Dan bila orang tak terima teguran kita,kita cakap:”Sombong la kau ni.Terima jela kesalahan…”

Cuba bayangkan,andai kedua-dua,si penegur dan yang di tegur menggunakan ayat-ayat quran tu sesuai dengan keadaan dirinya, dan merendahkan ego masing-masing.Insyallah harmoni.Yang menegur akan menegur dengan hikmah,dan yang di tegur akan menerima teguran.


HATI

Akhirnya,sombong dan tawadhuk ni adalah dari HATI.Kita tak mampu tahu hati dan niat seseorang.Jangan mudah melabel orang lain “sombong”.Tetapi,sama-sama check diri masing-masing,sejauh mana kita merendah diri,dan tak memandang rendah orang lain.

Ana ulangi kata-kata ana:
“TAWADHUK tak menghalang kita untuk menegur orang.Tetapi,tawadhuklah yang mendorong kita untuk menegur orang”.

Wallahua’lam.


-Adnin Roslan-

4 comments:

依之汉 said...

Penulisan yang bagus akhi. Teruskan. Insya-Allah ana akan follow blog anta. =)

Norajijah Moinin said...

alhmdllah , penerangn yg baik...trima kasih 'comel'....

anakpenghulu berazam said...

solusinya.. bermula dgn diri sendiri... fardhulmuslim!

son cho said...



Tiếp theo Thanh Dương Lão Ma mây mưa đến cô gái thứu hai, tiếng rên vui mừng không thể chịu đựng được từ trong miệng cô gái này phát ra, cô gái này cũng hóa thành một khối thây khô.

Lúc này các nử tử còn lại thấy một màn như vậy, nhất thời trong lòng sợ hãi, nhưng bị Thanh dongtam
game mu
cho thue phong tro
http://nhatroso.com/
nhac san cuc manh
tổng đài tư vấn luật
http://dichvu.tuvanphapluattructuyen.com/
văn phòng luật
tổng đài tư vấn pháp luật
thành lập công ty
http://we-cooking.com/
chém gió
trung tâm ngoại ngữDương Lão Ma chế trụ, các nàng căn bản không thể nhúc nhích nửa phần.

Lúc này mấy nữ tử tuổi trẻ chỉ có thể trơ mắt sợ hãi nhìn thấy Thanh Dương Lão Ma, kết cục cũng giống đồng bạn mà thôi.

Hai canh giờ thời gian, mấy nữ tử tuổi trẻ này toàn bộ biến thành thây khô, mà mấy thây khô đều bị Thanh Dương Lão Ma sau khi giao hợp biến thành.

Ngày hôm sau, Thanh Dương Lão Ma vẫn cùng hơn mười nữ tử tuổi trẻ dây dưa cùng nhau, cắn nuốt thuần âm, sau đó toàn bộ nữ tử đều biến thành thây khô.